Consumatorii de astăzi se bazează pe motoarele de căutare pentru a-i ajuta să găsească totul, de la recomandări pentru restaurante până la furnizori de software B2B.
Acest lucru înseamnă că, indiferent de domeniul afacerii tale, publicul tău țintă cel mai probabil e în căutarea produselor/serviciilor tale în motoarele de căutare.
Și probabil că știi deja că pentru a ajunge la publicul tău țintă prin intermediul motoarelor de căutare, trebuie să deții un site optimizat pentru motoarele de căutare.
Dar la ce se referă optimizarea pentru motoarele de căutare? La design? La conținut? La link-urile care trimit către site-ul tău?
Ei bine, de fapt, optimizarea pentru motoarele de căutare reprezintă toate cele menționate mai sus. Și nu numai.
Acum probabil te întrebi cum ai putea să-ți optimizezi site-ul pentru motoarele de căutare.
Ei bine, fix aici îți sare SEO în ajutor.
Definiție SEO
SEO este exact procesul de optimizare pentru motorul de căutare despre care am vorbit anterior. Este arta de a clasa un site secțiunea de rezultate neplătite a motoarelor de căutare, cunoscută și sub denumirea de rezultate organice.
Termenul de SEO provine de la Search Engine Optimization și se referă la procesul de optimizare a conținutului tău online, astfel încât unui motor de căutare să îi placă, să-l considere relevant și să îl afișeze ca rezultat de top pentru căutările unui anumit cuvânt cheie.
Hai să descopunem această idee, pentru a fi mai ușor de înțeles.
În momentul în care vorbim despre SEO, există 3 piloni: tu, motorul de căutare și cel care caută.
Să presupunem că scrii pe site-ul tău un articol despre tort vegan – dorești ca motorul de căutare (cel mai adesea, Google) să afișeze articolul tău ca rezultat de top pentru oricine caută expresia “tort vegan”.
Aici intervine SEO – elementul X care te ajută să-l convingi pe Google să includă articolul tău în rezultatele sale de top ori de câte ori cineva caută “tort vegan”.
SEO – prezentare generală
Acum, cum arată acest element X și de ce este atât de important?
Așa cum am spus mai devreme, marea majoritate a experiențelor online încep cu un motor de căutare, iar de cele mai multe ori, acel motor de căutare este Google.
De fapt, aproximativ 90% din căutări sunt executate pe Google, față de alte motoare de căutare, conform statisticilor.
(sursa: https://gs.statcounter.com/)
De asemenea, peste 50% dintre utilizatorii care execută o căutare, dau click pe unul dintre primele 5 rezultate Google. Din cei 50% – peste 25% dau click pe primul rezultat.
Cu alte cuvinte, aproximativ un sfert din utilizatori consideră că primul rezultat Google este cel relevant căutării efectuate.
Există o glumă care evidențiază cât de important este să te clasezi pe prima pagină în rezultatele Google:
Dacă vreodată trebuie să ascunzi un cadavru, ar trebui să îl plasezi pe a doua pagină a rezultatelor căutării Google, pentru a nu fi găsit de nimeni.
Ce trebuie să reții, totuși, din această glumă? – Cu cât site-ul tău avansează în rezultatele Google, cu atât îți cresc șansele de a atrage noi utilizatori și, implicit, noi potențiali clienți.
Dar pentru a ști cum să obții o mai bună clasare în rezultate, hai să vedem cum funcționează clasamentul Google.
Cum funcționează clasamentul Google
Acum, că ai o idee despre informațiile SEO de bază, hai să intrăm puțin mai în profunzimea subiectului.
Google nu oferă prea multe informații despre algoritmul său de căutare și nu toți factorii de clasare sunt publici.
SEO se schimbă tot timpul – ceea ce facem munca specialiștilor SEO foarte distractivă, pentru că necesită research și adaptare constantă. Nu ai timp să te plictisești.
Având în vedere informațiile destul de limitate pe care le oferă Google despre algoritm și factori de clasare, specialiștii SEO trebuie să cerceteze și testeze constant tactici pentru a vedea ce dă și ce nu dă rezultat.
Trebuie să reții că nu există întotdeauna niște reguli de urmat pentru ca site-ul tău să obțină o mai bună poziție în rezultatele Google.
Adesea, ceea ce cunoaștem ca fiind reguli sunt doar rezultatele muncii specialiștilor care au făcut cercetări pentru a afla mai multe despre cum funcționează algoritmul și ce are impact asupra rezultatelor.
SEO On-Page vs. SEO Off-Page
În momentul în care vorbim despre SEO, există 2 mari categorii: SEO On-Page și SEO Off-Page.
SEO On-Page se referă la toți factorii pe care Google îi ia în considerare, uitându-se direct la paginile pe care încerci să le optimizezi. Printre acești factori de clasare On-Page se numără tag-urile meta (meta titlu și meta descrierea), conținutul din paginile respective (cât de relevant este conținutul, cuvintele cheie pe care se axează).
Și după cum probabil te-ai gândit deja, SEO Off-Page se referă la toți factorii de clasare din afara pe care Google îi ia în considerare. Aceștia factori vin din surse precum rețelele sociale, alte site-uri din industria afacerii tale etc.
SEO On-Page și SEO Off-Page sunt diferite și presupun acțiuni și activități diferite, dar trebuie să le faci pe amândouă pentru ca strategia ta să dea rezultate.
Pentru a înțelege mai bine cum stă treaba cu On și Off-Page, să luăm un exemplu simplu: Să presupunem că ai o casă cu grădină în curtea din față și o mică alee care dă către casă prin această grădină.
Imaginează-ți aceste 2 scenarii:
Primul scenariu: Casa este foarte curată în interior, dar grădina nu este deloc amenajată.
Ce se întâmplă în acest scenariu? Ei bine, dacă ai cea mai curată casă, însă grădina este neîngrijită, vor exista destul de puține șanse ca oamenii să-și dorească să traverseze grădina pentru a ajunge în fața ușii. Așadar, mulți nici nu vor apuca să vadă cât de frumoasă este casa pe interior.
Cam așa stau lucrurile și în momentul în care vorbim despre optimizarea Off-Page. Oricât ți-ai concentra atenția asupra conținutului din site (optimizare On-Page), dacă nu faci nimic la nivel extern site-ului, șansele ca oamenii să ajungă pe site-ul tău și să-și dorească să împărtășească informațiile găsite acolo scad drastic.
Dar ce se întâmplă dacă lucrurile stau exact invers?
Al 2-lea scenariu: Să presupunem că ți-ai amenajat frumos grădina, dar în casă este dezastru.
A avea o grădină frumoasă va atrage o mulțime de oameni va face ca oamenii să intre cu drag la tine în casă, dar dacă sufrageria ta le amintește oamenilor de o scenă de război, vor părăsi casa mai repede decât poți pronunța SEO.
Când un vizitator părăsește site-ul tău după ce a vizionat doar o singură pagină, Google consideră că vizitatorul respinge site-ul, fiind nemulțumit de conținutul pe care l-a găsit.
Cu cât rata de respingere este mai mare (numărul de vizitatori care părăsesc site-ul instantaneu), cu atât poziția site-ului va fi mai slabă în rezultatele Google.
De aceea trebuie să te ocupi atât de casă (SEO On-Page), cât și de grădină (SEO Off-Page).
Dar ce poți face pentru optimizările On și Off-Page?
Să începem cu On-Page:
SEO On-Page
Există 3 mari aspecte SEO On-Page pe care trebuie să le ai în vedere în momentul în care îți optimizezi site-ul.
Primul și cel mai important este conținutul.
Conținutul
În lumea specialiștilor SEO există o vorbă foarte populară: “Content is king”.
Bill Gates a făcut această afirmație în 1996 și se aplică chiar și în ziua de azi.
De ce?
Pentru că utilizatorii motoarelor de căutare sunt fericiți atunci când găsesc rezultatul care le satisface nevoile în momentul în care execută o căutare.
Atunci când cauți pe Google “rețetă de pandișpan”, Google își va concentra toată energia pentru a-ți oferi cea mai bună rețetă de pandișpan, simplă și rapidă.
Nu îți va oferi doar cea mai simplă rețetă, ci ceea ce consideră că este cea mai bună rețetă.
Google încearcă întotdeauna să ofere cea mai bună experiență posibilă, îndreptându-ne către cel mai mare relevant conținut pe care îl putem găsi.
Ce înseamnă asta? Înseamnă că principalul aspect de care trebuie să te îngrijești pentru a te descurca bine cu SEO este realizarea de conținut relevant și de calitate.
Pare simplu, nu? Dar încă mai avem o grămadă de treabă.
SEO nu diferă de orice altă activitate pe care o întreprinzi: rezultatele excelente vor veni întotdeauna după ce depui anumite eforturi.
La fel cum cel mai bun marketing din lume nu te va ajuta să vinzi un produs care nu-i pe placul oamenilor, nici cel mai eficient SEO nu te va ajuta să te promovezi în mediul online dacă nu ai conținut de calitate, care să placă și să-i ajute pe vizitatorii site-ului tău.
Iată aspectele de care trebuie să ții cont pentru a realiza conținut excelent pentru site-ul tău:
Calitate – Deși vremurile în care doar livrarea conținutului de cea mai bună calitate te-ar face să ieși în evidență au dispărut de mult, este totuși punctul de plecare pentru orice efort SEO (și orice afacere online, desigur).
Dar a livra conținut de calitate nu este ușor. La urma urmei, înseamnă că trebuie să devii un fel de profesor – și nu orice fel de profesor, ci unul bun.
Cu toate acestea, de cele mai multe ori, nu trebuie să o iei de la 0. Poți începe adesea prin analizarea conținutului făcut de alții înaintea ta. Îl poți îmbunătăți, venind cu informații aprofundate.
Sau poate că ai propriile idei.
Odată ce începi să scrii, asigură-te că incluzi toate ingredientele importante pentru ca rezultatul să fie unul perfect.
Chiar dacă ești începător în ceea ce privește furnizarea de conținut, puteți adopta oricând o abordare profesională a conținutului – documentează-te bine și încearcă să scrii câte puțin în fiecare zi.
Research de cuvinte cheie în avans este o parte crucială în ceea ce privește realizarea de conținut.
Atunci când vorbim de SEO și realizarea de conținut, de fapt, totul pornește de la cuvinte cheie, iar în momentul în care scrii conținut pentru site, trebuie să știi ce cuvinte cheie să incluzi.
Utilizarea cuvintelor cheie – Google a devenit tot mai inteligent de-a lungul timpului.
Pe de-o parte, în mod cert trebuie să utilizezi cuvinte cheie în conținutul de pe site-ul tău. Pe de altă parte, utilizarea excesivă a cuvintelor cheie nu te va ajuta, ba dimpotrivă.
Astăzi, utilizarea cuvintelor cheie este mai mult despre semantică, pentru că Google a devenit foarte bun la interpretarea semnificației cuvintelor cheie ale căutătorilor.
Atâta timp cât te asiguri că cuvântul cheie este prezent în locuri importante din punct de vedere strategic (cum ar fi titlurile, adresa URL și meta descriere), nu este necesar să îl menționezi de foarte multe ori în text.
Concentrează-te mai mult pe cititor și integrează perfect cuvântul cheie de câteva ori în conținut.
Actualitatea conținutului – Postarea de conținut nou este o modalitate de a semnaliza către Google cât de actual este site-ul tău.
Există o mulțime de lucruri pe care le poți face pentru a-ți actualiza conținutul.
Deși este important să publici în mod regulat, poți obține rezultate excelente postând o dată pe lună, atâta timp cât conținutul tău este complex și aprofundat.
Răspunsuri directe – În cele din urmă, Google oferă pentru anumite căutări răspunsuri directe chiar pe SERP.
De exemplu, pentru căutarea “Ce este SEO”:
Google ne va oferi în SERP următorul răspuns:
Tocmai de aceea, în rândul specialiștilor SEO și a creatorilor de conținut au devenit populare ghidurile detaliate, pline de informații și chiar instrucțiuni.
Așadar, trebuie să te asiguri că scrii conținut cât mai clar.
Selecția de cuvinte cheie
Deja am vorbit puțin despre cuvintele cheie.
Dar este un subiect atât de important, încât își merită propria secțiune.
Motivul este că 90% din aspectele SEO se învârt adesea în jurul selecției cuvintelor cheie.
Cuvintele cheie sunt cele care dictează informațiile care se pot regăsi la nivelul conținutului din site.
De fapt, cuvintele cheie sunt cele care indică despre ce e afacerea ta online.
Cuvintele cheie ghidează felul în care creezi legături (atât la nivelul site-ului, cât și în afara acestuia – backlink-uri).
O mare greșeală pe care o fac deținătorii de afaceri online este faptul că se opresc, crezând că cercetarea și analiza de cuvinte cheie este un lucru unic.
În realitate, este exact invers.
Cei mai buni specialiști SEO fac în mod constant cercetări de cuvinte cheie. De asemenea, reevaluează în mod constant dacă cuvintele cheie din conținutul lor existent încă mai sunt relevante sau nu.
Iată modul în care poți greși în ceea ce privește cuvintele cheie:
Greșeala de cercetare a cuvintelor cheie # 1: alegerea unui cuvânt cheie greșit
Să presupunem ca prestezi servicii de consultanță în afaceri.
Să spunem că prețul serviciilor tale ar putea fi destul de intimidant pentru clienți.
Acum, dacă site-ul tău ar ocupa poziția 1 pentru cuvântul cheie “sfaturi gratuite pentru creșterea afacerii”, ghici ce tip de public ai atrage?
Vei aduce oameni care caută lucruri gratuite, iar acest lucru înseamnă că nu vor fi nevoiți să-și predea cardul de credit în momentul în care îți accesează site-ul.
Așadar, un singur cuvânt cheie ar putea trimite către site-ul tău mii de oameni în fiecare lună.
Cu toate acestea, vorbim despre un public care cel mai probabil este greșit. Așadar, nu ar avea sens să te clasezi pe acest cuvânt cheie.
Ar trebui să alegi un alt cuvânt cheie, chiar dacă acest lucru ar însemna să renunți la 990 de vizite pe lună.
Gândește așa: Chiar dacă obții doar una sau două conversii, ești deja în avantaj – scopul tău principal este să-ți vinzi serviciile de consultanță.
Totuși, aceasta nu este singura greșeală comună. Următoarea despre care vom vorbi este chiar și mai des întâlnită.
Greșeala de cercetare a cuvintelor cheie # 2: ignorarea concurenței
Să presupunem că ai selectat cuvântul cheie potrivit din start.
Este potrivit contextual pentru tipul afacerii tale și pentru ceea ce încerci să vinzi.
Deci, ce ar fi de făcut mai departe?
Folosești un tool special pentru research-ul de cuvinte cheie, cum ar fi Google Keyword Planner care este gratuit sau chiar un tool plătit, cum ar fi SEMrush.
Introduci câteva idei și apoi obții rezultate noi.
Bineînțeles, scopul este să te îndrepți către cuvintele cheie relevante, cu cel mai mare volum de căutare.
Cu toate acestea, e foarte important să-ți analizezi concurenții, să vezi cât de autoritare sunt site-urile lor.
Să spunem că vrei să scrii un articol despre content marketing și alegi fix acest cuvânt cheie pe care încerci să te focusezi.
Dacă analizăm competitorii din imaginea de mai sus, putem observa cât de multe site-uri trimit către conținutul acestor competitori.
În această situație, este foarte important să analizezi conținutul competitorilor și să vezi ce-l face să fie atât de bun.
HTML
După ce te asiguri că ai conținut de calitate și relevant pe site, următorul aspect pe care trebuie să te concentrezi este codul HTML.
Nu trebuie să fii un programator cu experiență sau să obții o diplomă în programare pentru a face acest lucru.
Din fericire, există o mulțime de site-uri de pe care poți învăța elemente de bază. Un bun exemplu e Codecademy.
Să aruncăm o privire asupra părților importante ale codului HTML pe care ar trebui să le optimizezi pentru fiecare conținut pe care îl produci.
Meta title-ul
Meta title-ul este echivalentul online al titlurilor de ziar și este ceea ce se afișează în browser în momentul în care execuți o căutare.
Tag-ul HTML pentru titlu este