Daca vrei sa te clasezi bine in rezultatele organice, ai nevoie de linkuri. Google ne-a dezvaluit ca backlink-urile reprezinta unul dintre primii 3 factori de clasare.

Backlink-urile de calitate sporesc autoritatea si increderea fata de website-ul catre care trimit.

Backlink-urile obtinute in mod regulat catre mai multe pagini si mai multe bucati de continut de la nivelul website-ului pot creste pozitia website-ului in rezultatele organice.

Nu cu mult timp in urma, actiunea de link building a trecut prin cateva episoade mai intunecate, cand aproape fiecare backlink construit era plictisitor si parea spammy. Nu se realizau email-uri personalizate, nu se punea accentul pe content marketing – putin continut alaturi de numele brandului era suficient pentru link building.

Asadar, anterior, link building se referea mai mult la cantitate si nu la calitate. Cu toate acestea, termenul de link building a inceput sa se trasnforme, luand o alta o forma.

Au inceput sa apara noi termeni, cum ar fi castigarea de link-uri (link earning), acordarea de link-uri (link giving), achizitionarea de link-uri (link acquisition), si construirea de relatii (relationship building).

Castigarea de legaturi se refera la construirea relatiilor cu cei din industria ta, fiind parte a unui comunitati si dezvoltand de idei de continut care merita ,,share-uit”.

Accentul pus pe calitate, sens si implicare a restabilit echilibrul in universul link building. Totusi, acum intervine partea mai grea – ai nevoie si de un profil de link divers.

Drept urmare, ne-am decis sa redactam acest ghid link building, pentru a afla toate informatiile de care ai nevoie, indiferent daca acestea include notiuni tehnice, importanta link building-ului pentru SEO sau strategii de link building pe care le-ai putea aplica pentru afacerea ta.

Aasadar, sa nu mai pierdem timpul. Spor la citit!

1. Notiuni fundamentale de link building

Inainte de toate, sa incepem cu cateva intrebari cruciale in momentul in care vorbim de link building:

  •  Ce se intampla in momentul in care ne apucam de campanii link building pentru un site neoptimizat din punct de vedere SEO sau din punct de vedere UX?
  •  Un website se poate clasa bine in rezultatele organice doar prin prisma unor campanii de link building bine puse la punct?

Chiar daca raspunsurile la aceste intrebari te vor dezamagi, trebuie sa stii ca, de fapt, acestea sunt: Nimic si Nu.

Website-urile din rezultatele Google devin din ce in ce mai friendly si bine optimizate, atat din punct de vedere SEO, cat si din punct de vedere functional.

Daca ai un website neoptimizat, care nu este responsive si nici friendly pentru utilizatori, campaniile de link building nu face schimbari prea mari pentru pozitia lui in motoarele de cautare.

Asadar, ce trebuie sa stii inca de la inceput este ca daca gasesti in link building un prim pas in ceea ce priveste promovarea SEO, te inseli.

Cand vorbim de promovare SEO primii pasi trebuie facuti On-Page, iar abia apoi Off-Page.

Asadar, daca te gandesti serios la SEO pentru afacerea si website-ul tau, trebuie sa incepi cu actiunile tehnice care tin de SEO inainte sa-ti faci griji pentru backlink-uri. Sau, cel putin, fa-le in paralel.

Pare mult mai probabil ca un webmaster sa se conecteze la website-ul tau daca acesta este sanatos din punct de vedere tehnic si reprezinta o buna experienta pentru utilizatori, nu?

2. Actiuni pentru link building  periodice

2.1 Actiuni de link building trimestriale

Aceasta ar fi o lista de sarcini pentru link building care ar trebui efectuata o data la cateva luni:

Backlink Audit

Exporta o lista completa a backlink-urilor tale din Google Search Console si examineaza-le manual.  Pentru website-urile care sunt irelevante pentru website-ul tau sau au o calitate foarte slaba, Google Search Console are optiunea disavow. Astfel, poti ramane doar cu backlink-urile care-ti ofera un plus si scapi de cele care-ti pot trage in jos calitatea si relevanta website-ului.

Actualizeaza-ti lista de disavow

Fisierul disavow ar trebui actualizat periodic. Astfel, ai sansa de a elimina website-uri sau de a adauga altele in lista respectiva.

Analizeaza backlink-urile competitorilor

O data la 3 luni, ar trebui sa extragi datele de backlink pentru competitorii tai – respectiv, cei care se claseaza in primele 3 pozitii Google. In acest mod poti gasi oportunitati pentru propriul website.

2.2 Actiuni de link building lunare

Acestea sunt activitatile de link building pe care ar trebui sa le planifici lunar:

Recenzii si testimoniale

Recenziile si testimonialele sunt o activitate de link building care se realizeaza foarte usor. Daca esti multumit de serviciile/produsele de pe un alt website, poti furniza o recenzie cu backlink si, in urma acesteia, poti obtine si tu, la randul tau, un backlink pe website-ul respectiv.

Broken Link Building

E o activitate invechita, dar care inca da roade – deci, actuala. Construirea de legaturi rupte este una dintre cele mai rapide si mai usoare modalitati de a obtine backlink-uri. Gasirea unei legaturi rupte de-a competitorului tau, este ca si cum ai gasi un burrito cu numele tau pe el.

Content

Dupa cum stim cu totii, continutul reprezinta inca un aspect crucial pentru promovarea online. Totusi, atunci cand vine vorba de continut, este foarte important ca acesta sa fie de calitate. E important ca in momentul in care iti redactezi continutul, sa il abordezi astfel incat sa fie util atat pentru utilizatori, cat si pentru motoarele de cautare. Cu alte cuvinte, trebuie sa prevezi faptul ca un continut de calitate, care furnizeaza informtii noi, ar putea fi preluat de alte website-uri – cu acest gand in minte ar trebui sa-ti redactezi articolele.

realizare de continut

2.3 Activitati de link building pe saptamani

Saptamanile 1 si 2

In SEO, totul incepe cu un audit. Construirea unei campanii de link building nu este o exceptie si incepe cu un audit SEO intern si o analiza a profilului de backlink-uri al competitorilor.

Analiza competitorilor te ajuta in primul rand sa iti dai seama unde te situezi cu profilul tau de backlink-uri fata de competitori, iar in al doilea, te ajuta sa identifici noi subiecte pe care le-ai putea aborda.

Saptamana 3

In a 3-a saptamana ar trebui sa se stabileasca un plan de realizare a continutului. Practic, ce trebuie sa faci este sa-ti planuiesti din timp subiectele pe care doresti sa le abordezi in campania de link building pentru a le putea trimite spre redactare.

Indiferent daca iti scrii singur articolele sau daca le externalizezi, e important sa ai un plan stabilit de dinainte – iti va usura si eficientiza munca.

Daca ne adresam agentiilor SEO, aici cel mai important aspect de punctat este comunicarea cu clientul. In momentul in care se realizeaza planul, este foarte important sa ajunga la client si acesta sa isi dea feedback-ul cu privire la titluri.

La fel si in momentul finalizarii articolelor – este foarte important feedback-ul clientului inainte de publicare.

Saptamana 4

In a 4-a saptamana, principala activitate este aceea de gasire a oportunitatilor:

    • Potentiale site-uri pe care ti-ai putea publica articolelor
    • Potentiale website-uri cu care ai putea face un schimb de link-uri
    • Potentiale website-uri care s-ar putea folosi de informatiile furnizate de tine si de la care ai putea obtine o citare

Saptamana 5

Apuca-te de scris! – Ultima, dar nu si cea din urma activitate: redactarea.

Daca iti scrii singur articolele, este foarte important sa consulti totusi un specialist inainte de a publica sau trimite articolele spre publicare. Un specialist ti-ar putea oferi un feedback constructiv cu privire la cuvinte cheie, meta title si meta description.

Daca ne adresam agentiilor, trebuie din nou sa punctam faptul ca in contextul campaniilor de link building este foarte importanta comunicarea cu clientul si feedback-ul din partea acestuia inainte de publicare.

3. De ce si cum sa abordam SEO tehnic inainte de construirea unei campanii de link building

In momentul in care iei in considerare construirea unei campanii de link building, este posibil sa nu iti dai seama de toate beneficiile pe care le-ai putea avea, astfel incat nici planul sa nu-si atinga potentialul maxim.

Adesea, oamenii de afaceri tind sa separe link building-ul de SEO tehnic, ceea ce este gresit. Pentru a atinge potentialul maxim al unei campanii de link building, este important sa se ia in considerare toate aspectele SEO ale website-ului:

  • SEO tehnic
  • Continut
  • Link-uri

De fapt, adesea exista situatii in care trebuie sa abordezi SEO tehnic inainte de a te gandi la demersurile pentru o campanie de link building.

Daca nu ai un website bine optimizat din punct de vedere tehnic, demersurile pe care le faci pentru construirea unui profil de backlink-uri si pentru campaniile de link building s-ar putea sa nu te ajute prea mult.

Este important ca inainte de toate sa te asiguri ca ai un website optimizat atat pentru motoarele de cautare, cat si pentru experienta utilizatorilor.

Prin SEO tehnic trebuie sa te asiguri ca:

  •  Site-ul poate fi accesat usor cu crawlerele motoarelor de cautare.
  • Site-ul se incarca rapid atat de pe desktop cat si de pe dispozitive mobile.
  • Implementarile plugin-urilor WordPress se realizeaza eficient.
  • Nu exista probleme sau erori in ceea ce priveste codul Google Analytics.

Aceste 4 aspecte ilustreaza de ce este important abordam partea de tehnic SEO inainte de construirea unei campanii de link building.

Daca site-ul tau nu poate fi accesata cu crawlere sau prezinta alte erori si probleme, este posibil ca demersurile tale SEO Off-Page sa fie in zadar, pentru ca performanta site-ului este slaba.

3.1 Asigura-te ca site-ul tau poate fi accesat usor cu crawlerele motoarelor de cautare

Implementare HTTPS

Daca ai facut recent trecerea de la HTTP la HTTPS este posibil sa nu fi avut timp sa faci un audit SEO site-ului tau pentru a identifica eventualele probleme legate de instalarea certificatului SSL.

Un mic audit SEO, chiar si la nivel superficial, te-ar putea ajuta pentru inceput sa depistezi daca exista probleme in ceea ce priveste tranzitia la HTTPS.

Trebuie sa retii ca in momentul in care achizitionezi certificatul SSL acesta trebuie sa acopere toate subdomeniile de la nivelul website-ului.

In caz contrar, s-ar putea sa existe erori, de exemplu: probleme de redirectare a URL-urilor.

Continutul de pe URL-urile HTTP si HTTPS nu trebuie incarcat in acelasi timp

La nivel de HTTP si HTTPS implementarea corecta se face doar in cazul unuia dintre URL-uri, nu in cazul ambelor.

Daca ambele pagini se incarca in acelasi timp ceva este gresit la versiunea securizata a website-ului.

Incearca sa testezi ambele versiuni ale site-ului in browser. Asadar, introdu in browser atat varianta http://, cat si pe cea https:// separat.

Daca ambele adrese URL se incarca, vor fi afisate doua versiuni ale continutului tau si adresele URL duplicate pot produce probleme de continut duplicat.

Pentru a te asigura ca nu vei reintampina aceasta problema, ai 2 optiuni:

  • Creeaza un model complet de redirectare in HTACCESS.
  • Utilizeaza un plugin de redirectare in WordPress pentru a forta redirectarile de la http://.

Daca nu ai mai facut un audit pana acum si ai nevoie de ajutor, poti apela la o agentie SEO care sa te ajute in acest demers.

3.2 Structura URL-ului nu trebuie sa fie foarte complexa

world wide web

Structura adreselor URL este un aspect important atunci cand realizezi partea de SEO tehnic pentru site-ul tau.

Trebuie sa fii foarte atent la lucruri cum ar fi generarea aleatorie de parametri dinamici care sunt indexati si adrese URL care nu sunt usor de accesat. Acestia sunt factori importanti, deoarece pot conduce la probleme ce ar putea afecta performanta website-ului tau.

3.2.1 URL-urile trebuie sa fie friendly

Unii proprietari de website-uri prefera sa lase URL-urile sa se creeze automat pe baza continutului.

Totusi, acest lucru poate dauna performantei website-urilor.

Motivul este ca URL-urile generate automat pot urma anumite formate, dintre care niciunul nu este prea friendly cu utilizatorii.

De exemplu:

continut/data/ora/cuvant-cheeie
continut/data/ora/sir-de-numere
continut/categorie/data/ora/parametri

Niciunul format dintre cele mentionate nu pare prea friendly, nu-i asa?

Cel mai important motiv pentru care trebuie sa ai URL-uri optimizate si friendly este faptul ca prin URL comunici o parte din continutul existent la nivelul paginii.

In spatele URL-ului exista o mare parte din intentia utilizatorilor, iar in aceasta perioada de evolutie tehnologica si evolutie SEO, cel mai important aspect il reprezinta accesibilitatea.

Cu cat sunt mai usor de citit adresele URL cu atat este mai bine pentru:

Motoarele de cautare se pot folosi de adresele URL pentru a determina ce tip de utilizatori rezoneaza cu URL-urile respective si ce tip de utilizatori nu rezoneaza.
Atunci cand utilizatorii vad o adresa URL in rezultatele motoarele de cautare, exista mai multe sanse sa dea click pe aceasta daca este mai scurta si reda mai bine continutul paginii. Pe scurt: gandeste-te la intentia de cautare a utilizatorilor si sa iti fi asigurat deja un nou client.
Audit SEO – in momentul in care realizam un audit SEO, punem accent pe calitatea adreselor URL.

Multe site-uri folosesc chiar si acum structuri URL confuze sau depasite, ceea ce conduce la o slaba implicare a utilizatorilor.

Identificarea si optimizarea URL-urilor care nu sunt friendly poate genera un grad mai mare de implicare a utilizatorilor pe website-ul tau.

3.2.2 URL-uri duplicate

structura url friendly

Un aspect important in ceea ce priveste SEO tehnic inainte ca orice campanie de link building sa fie construita este eliminarea URL-urilor duplicate.

In momentul in care vorbim despre probleme de continut duplicat, exista 3 mari probleme:

  •  Continut care este in mod semnificativ duplicat in mai multe sectiuni ale site-ului.
  • Continut copiat pe website-ul tau de pe alte website-uri sau invers.
  • URL-uri duplicate

3.2.3 Evita sa folosesti parametri dinamici

Desi parametrii dinamici nu reprezinta, in sine, o problema care sa tina de SEO, daca nu poti gestiona crearea acestora, acest lucru poate deveni o problema semnificativa mai tarziu.

Parametrii sunt utilizati in urmatoarele scopuri:

Urmarire

Reordonare

Filtrare

Identificare

Paginare

Cautare

Traducere

In momentul in care ajungi la concluzia ca de fapt parametrii dinamici ai adresei URL sunt cauza problemei trebuie sa ai grija cum gestionezi situatia.

Trebuie sa aduci parametrii dinamici la un nivel usor de gestionat, pentru a nu genera probleme de continut duplicat.

3.3 Asigura-te ca ai un site responsive si rapid

Pot aparea o multime de probleme la nivelul site-ului daca acesta nu are un cod scris corect.

Aceste erori pot rezulta din tag-uri div care conduc la un aspect gresit. Un cod cu o sintaxa defectuoasa poate face anumite elemente din pagina sa dispara si ingreuneaza gestionarea site-ului.

Din pricina codului scris gresit, compatibilitatea pe mai multe platforme si viteza website-ului pot fi afectate, avand ca rezultat o performanta foarte redusa si neimplicarea utilizatorilor pe termen lung.

Aceasta este o problema ce trebuie avuta in vedere inainte de a te gandi la strategia si planurile pentru link building.

Multe dintre aceste probleme tehnice de SEO se rezuma la un site cu un management si o codificare slaba.

Cu cat abordezi mai multe probleme ce tin de SEO tehnic inca de la inceput, cu atat ai mai multe sanse de a creste eficienta campaniilor de link building.

Un site corect optimizat va atrage implicit atentia utilizatorilor care intra pe website-ul tau, facandu-i chiar sa petreaca mai mult timp pe site.

4. Moduri de a construi campanii de link building prin content marketing

realizarea de continut seo

Trebuie sa admitem ca obtinerea de backlink-uri este destul de dificila si devine din ce in ce mai greu.

Cu toate acestea, profilul de backlink-uri reprezinta unul dintre primii 3 factori de clasare Google. Daca doresti sa ai o pozitie superioara competitorilor tai, ai nevoie de un profil excelent de backlink-uri.

Totusi, cateodata e greu sa stii unde sa-ti concentrezi eforturile, mai ales daca actiunea de construire a campaniilor de link building devine mai complexa.

4.1 Este timpul pentru content marketing

Indiferent de industrie, pentru cei care desfasoara campanii SEO cea mai buna abordare de a obtine backlink-uri este content marketing-ul.

Cu toate acestea, content marketing se poate referi la mai multe lucruri. Pentru unii poate insemna publicarea de advertoriale, pentru altii inseamna studii de caz, iar pentru altii content marketing-ul se poate rezuma la infografice.

Care este vestea buna?

Poti aborda content marketing-ul intr-o multime de moduri diferite in sensul construirii campaniilor de link building eficiente.

In functie de industrie, specialistii SEO recomanda metode diferite de a aborda content marketingul.

4.2  Studii de caz

Daca faci treaba buna in domeniul tau, de ce sa nu impartasesti si altora acest lucru?

Multora le place sa auda cum colegii lor isi fac treaba si exista o multime de lucruri care pot fi invatate dintr-un studiu de caz bine pus la punct.

Odata ce incepi sa distribui un studiu de caz (bine pus la punct, dupa cum am mentionat anterior) pe retelele sociale, este destul de probabil sa atragi atentia blogurilor care vor dori sa foloseasca informatiile din el.

De asemenea, odata ce ai un material concret, poti merge direct la tinta – respectiv, website-uri de publicatii care se indreapta catre genul aceasta de continut.

4.3 Contributiile expertilor

Fiecare afacere are cel putin un expert care ar putea contribui la crearea unui continut relevant si informativ. Multe intreprinderi au chiar mai multi experti la care sa apeleze.

Expertii sunt unul dintre cele mai valoroase active care pot fi utilizate in ceea ce priveste content marketingul.
Oamenii de marketing si agentiile de marketing online aleg adesea perspectiva infograficelor sau a imaginilor si adesea utilitatea expertilor este uitata – contentwriterii se pot folosi de informatii direct de la sursa pentru a crea continut cat mai original.

4.4 Opiniile mai multor oameni din domeniu

Am vorbit despre cat de importanta ar fi contributia unui singur expert. Dar ce zici de contributia mai multor experti din nisa?

Daca poti convinge 10, 15, 20 de experti sa impartaseasca publicului sfaturi si opinii din nisa lor, exista sanse destul de mari ca acestia sa iti ofere un backlink – lucru care te va ajuta atat pe tine, cat si pe ei.

4.5 Ghiduri

Ghidurile educative au reprezentat si vor reprezenta in continuare un continut de top, mai ales in ceea ce priveste campaniile de link building.

Oamenii sunt interesati cum pot intreprinde anumite actiuni (cum ar fi promovarea) si vor cauta un ghid cat mai complex, care sa cuprinda toate informatiile care i-ar putea ajuta.

Indiferent ca vorbim despre continutul de pe websiteul tau, care ar putea atrage atentia celor din nisa ta si s-ar putea inspira, oferindu-ti o referinta pe propriul blog sau ca vorbim despre continutul postat pe un backlink platit – ghidurile te vor ajuta sa-ti cresti traficul si sa iti conturezi o imagine in industria in care activezi.

De cate ori sa redactezi si sa publici astfel de continut?
Lunar! E foarte important ca odata ce incepi sa te ocupi de content marketing si construirea campaniilor de link building sa fii constant – astfel vei evolua tot timpul si rezultatele nu vor inceta sa apara.

Dupa cat timp se vor vedea rezultatele?
De regula, rezultatele apar dupa 2 luni. In functie de eforturile pe care le depui, poate dura chiar 6 luni. Totusi, rezultatele se vor vedea, chiar daca mai tarziu.

Ce tool-uri ai putea folosi pentru a monitoriza performantele campaniilor tale de link building si activitatilor de content marketing?
Ei bine, cel mai important tool pe care trebuie sa-l folosesti constant, indiferent de demersurile pe care le faci in promovarea si optimizarea SEO este Google Analytics. Google Analytics e unul dintre instrumentele de top in momentul in care vorbim de monitorizarea eficientei eforturilor tale SEO. De asemenea, te poti folosi si de Google Trends pentru a gasi potentiale topicuri pe care sa le abordezi.